Κυριακή, 5 Ιουλίου 2009

Έχει να φάει πολλά καρβέλια ο Αχελώος ...


ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΛΑΡΙΣΑΣ

ΠΡΟΧΩΡΗΣΕ ΜΕΝ ΑΛΛΑ ΑΠΟΜΕΝΟΥΝ ΑΚΟΜΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΕΡΓΑ

* Το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω, έχει όμως να κάνει πολύ δρόμο για να συνδεθεί με τον Πηνειό

Μπορεί να έχουν δαπανηθεί αξιοσέβαστα κονδύλια ως τώρα κι έτσι να είναι πια αδύνατο για οποιαδήποτε κυβέρνηση να εγκαταλείψει το έργο, όμως για να φτάσει νερό στη Θεσσαλία ο Αχελώος έχει να φάει πολλά καρβέλια ακόμα. Ενώ αντιστοίχως, χρειάζεται ολόκληρος... φούρνος μέχρι να αξιοποιηθεί κιόλας αυτό το νερό φτάνοντας στον Πηνειό
Η «εκτροπή μέρους των υδάτων του άνω ρου του Αχελώου», όπως περιφραστικά ονομάζεται πλέον το πακέτο των έργων Αχελώου, για το φόβο των... Οικολόγων, μετά από τόσα χρόνια προχώρησε μεν σημαντικά, μεγάλο τμήμα υπολείπεται δε. Η υφιστάμενη κατάσταση, όπως περιγράφηκε στην πρόσφατη Σύνοδο της ΠΑΣΕ στη Λάρισα, έχει ως εξής:

ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ

Στο Φράγμα Συκιάς έχουν προχωρήσει εργασίες κόστους 71 εκ. ευρώ και το φυσικό αντικείμενο περίπου στο 35-40%. Την περίοδο αυτή συνεχίζονται με τη νέα εργολαβία οι εργασίες στο Φράγμα, με αργούς ρυθμούς όμως λόγω τεχνικών προβλημάτων. Προβλεπόμενος ρεαλιστικός χρόνος ολοκλήρωσης των εργασιών, το καλό σενάριο, στα τέλη του 2011. Εφόσον δεν υπάρξουν άλλα εμπόδια και με δεδομένη ομαλή ροή χρηματοδότησης για τα υπολειπόμενα 77 εκ. ευρώ της εξελισσόμενης σύμβασης, αλλιώς θα προκύψει το κακό σενάριο με απροσδιόριστη πορεία.
Απομένουν επίσης: Η κατασκευή του έργου προστασίας της μονής Αγ. Γεωργίου Μυροφύλλου, πρόκειται για φράγμα κόστους 40 εκ. ευρώ για το οποίο δεν παραδόθηκε η μελέτη από τη ΔΕΗ στο ΥΠΕΧΩΔΕ , προκειμένου εν συνεχεία να δημοπρατηθεί. Και οι απαλλοτριώσεις των 8.000 στρεμμάτων που προβλέπεται ότι θα καταληφθούν από τα νερά στη λεκάνη κατάκλισης, οι οποίες υπολογίζεται ότι θα κοστίσουν 40-50 εκ. ευρώ. Δεν έχει όμως κηρυχθεί η διαδικασία απαλλοτριώσεων ούτε έχουν γίνει οι απαιτούμενες αποτυπώσεις και παραμένει άγνωστο πότε θα δρομολογηθεί. Εκκρεμεί επίσης η Κοιλαδογέφυρα της Συκιάς, δίχως να έχει εκπονηθεί η απαιτούμενη μελέτη, με υπολογιζόμενο κόστος στα 30 εκ. ευρώ.

Η ΣΗΡΑΓΓΑ

Η Σήραγγα Εκτροπής υφίσταται ήδη καθώς η διάτρηση ολοκληρώθηκε προσφάτως. Πρόκειται για εντυπωσιακό έργο, μοναδικό στην Ελλάδα, με μήκος 17.504 μέτρα. Η αρχή της Σήραγγας βρίσκεται στον ταμιευτήρα του Φράγματος Συκιάς, απ΄ όπου και θα παραλαμβάνει νερό και αφού διασχίσει την οροσειρά της Πίνδου, πλησιάζει την επιφάνεια του εδάφους στη Θεσσαλία, στην περιοχή Δρακότρυπας.
Έχουν γίνει εργασίες κόστους 178 εκ. ευρώ, ολοκληρώθηκε η διάτρηση των 17,5 χλμ. ενώ έχουν επενδυθεί 5 χλμ. σήραγγας. Απομένει η επένδυση 12,5 χλμ. της σήραγγας καθώς και ορισμένα άλλα έργα όπως το λεγόμενο φρέαρ ανάπλασης και τα έργα εξόδου. Προγραμματίζεται νέα εργολαβία προϋπολογισμού 40 – 50 εκ. ευρώ., για την οποία ολοκληρώνονται από το ΥΠΕΧΩΔΕ τα τεύχη δημοπράτησης εντός του Ιουλίου. Προβλεπόμενος χρόνος ολοκλήρωσης της νέας εργολαβίας περίπου 30 μήνες.

ΤΟ ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΟ

Το υδροηλεκτρικό έργο Μεσοχώρας είναι το πρώτο από τα έργα που ξεκίνησαν στον άνω ρού του Αχελώου, από το 1985 ακόμη. Το Φράγμα ύψους 150 μέτρων και η Σήραγγα Προσαγωγής μήκους 8 χλμ. έχουν ολοκληρωθεί από το 1996. Δαπανήθηκαν συνολικά μέχρι σήμερα 210 εκ. ευρώ μαζί με την κατασκευή και του Υδροηλεκτρικού Σταθμού Γλύστρας που παρότι ολοκληρώθηκε το 2002 δεν λειτουργεί ακόμη. Υπολείπονται ορισμένα συμπληρωματικά έργα για το κλείσιμο του φράγματος, καθώς και η μεταφορά του οικισμού Μεσοχώρας, μαζί με τις αποζημιώσεις κοινωνικής αποκατάστασης και τις απαλλοτριώσεις, ύψους περίπου 50 εκ. ευρώ.

ΚΑΙ Ο ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ

Και φυσικά απομένει να μελετηθούν και να κατασκευαστούν τα έργα μετά την έξοδο της Σήραγγας Εκτροπής, τα οποία θα υποδεχθούν και θα διοχετεύσουν το νερό προς τον Πηνειό.
Είναι κοινή διαπίστωση στην ΠΑΣΕ που παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις ότι οι καθυστερήσεις στο έργο οφείλονται τόσο τις τεχνικές δυσκολίες του εγχειρήματος, όσο και στην περιορισμένη ή ελλιπή χρηματοδότηση καθώς και στα νομικά προβλήματα που προκαλούνται με τις αλλεπάλληλες προσφυγές στο ΣτΕ. Υπήρξαν και υπάρχουν επίσης σοβαρές καθυστερήσεις, παραλείψεις και έλλειψη συντονισμού μεταξύ των εμπλεκομένων Υπουργείων (ΥΒΕΤ – ΔΕΗ, ΥΠΕΧΩΔΕ, ΥΠΕΘΟ κ.λπ.). Παρότι έχουν γίνει αρκετά και σοβαρά βήματα για το σημαντικό και σύνθετο αυτό έργο, μένουν ακόμη πολλά να γίνουν, ώστε να ολοκληρωθεί μέσα σε ένα ορατό ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα.
Σ. Ζ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου